Friday, February 18, 2011

Back to his first place...

Semalam (Rabu), kami bawa Qaid ke Hospital Penawar, jumpa pakar kanak-kanak, Dr Aziz sebab nampak Qaid bernafas tak comfortable sgt. Sampai jer kat sana, lepas daftar di kaunter, mama hantar sms kepada Dr Suhaimi (pakar O&G) yang menyambut kelahiran Qaid dulu. Kebetulan bilik Dr Aziz dan Dr Suhaimi bersebelahan.

Mama:  "Hi Dr Suhaimi. Remember the 725gm baby? He's outside your room!"
On the spot Dr Suhaimi replied : Nanti bawak masok!

Tak lama kemudian assistant Dr Suhaimi keluar dan menjemput kami masuk (actually ada patient lain menunggu).
The first sentence keluar dari mulut Dr Suhaimi bila tgk Qaid: "Miracle Baby!! This is really miracle!"
Kami : "Alhamdulillah"
Dr Suhaimi: "This is my record, the smallest dan the youngest yg pernah i sambut". Katanya lagi, kalau kat oversea mungkin 700gm tu boleh survive, tp kat Malaysia ni jarang2 survive. (Dan Qaid antara yang survive itu, alhamdulillah.)

Borak2 sekejap dengan Dr Suhaimi (lupa nak ucap terima kasih sbb sambut Qaid), then baru keluar untuk jumpa pakar paediatrik dan neonate , ie Dr Aziz yang dah pun menunggu kami di biliknya.

Dr Aziz ni lah yang bertanggungjawab ke atas Qaid selepas dia dilahirkan, yang resuscitate serta intubate Qaid dan dia lah yang menghantar Qaid dengan ambulan ke HSAJB dulu (semua orang heran apesal Dr Aziz sendiri yang hantar, sbb biasanya dia let go the nurses jer yang hantar kot).. (kisah kelahiran Qaid ini pernah mama ceritakan di sini)

Lama juga bual2 dengan Dr Aziz, sampai kakak dah hampir terlena di bahu mama, siap mintak n*n*n depan Dr Aziz tu! Kakak ni,  wat malu jer tau...

Alah, dengan Dr Aziz pun lupa nak cakap terima kasih sebab pernah tolong Qaid dulu.

Dah habis bual, Dr Aziz cadangkan Qaid diberi nebulizer untuk legakan pernafasannya. Okey..terus ke A&E dan ambik neb.

Tak sempat nak snap picture sbb mama masuk sorang dengan Qaid. Kakak dah terlena di pangkuan papa kat luar. Alamak, dengan Dr Suhaimi dan Dr Aziz pun lupa nak snap picture!

Alhamdulillah hasil pemeriksaan , Qaid ok, cuma mild URTI jer (Upper Respiratory Tract Infection), harapnya tak berterusan or worsening, insyaAllah...

Kakak sempat buat tahi mata kat Hospital Penawar


Ginilah keadaan Qaid di nebulised semalam

No comments: