Monday, April 9, 2012

Selepas kakak, giliran adik.

Salam..
Short entry di tengah malam.....di ketika adik dan kakak akhirnya lena selepas puas merengek.

Yer...selepas kakak demam dari khamis itu, hari ni iaitu ahad, pagi2 lagi adik pula demam. Panas sampai 39-40 darjah celcius.
Dan mama dah takde spare antibiotik di rumah.
So cuma sekadar ubat demam utk adik, yang tiidak banyak memberi kesan.

Manakala kakak, sepanjang sabtu siang dan malamnya, dia cuma minum sikit sgt. Mahu saja minum atau makan, tapi selepas sesuap, cepat saja dia mengeluh 'sakit'  dan menangis merengek sepanjang malam. Kencing pun dah kurang sangat, tanda dehydrated dan kekurangan air. Sakit pada tekaknya, yg mama nampak sebagai tonsillitis.
Walaupun demam kakak dah baik selepas diberi antibiotik, tp sakit pada tekaknya menghalang dia utk makan dan minum. Kesian sgt kakak. Bayangkan dah 3 malam dia minta dengan mama nak 'nenen'. Hanya itu sajaa bekalan cecair utk kakak yang mampu diterimanya.

So siang tadi, since adik pun dah demam, dan mama syak mungkin juga tonsillitis, berdasarkan kelenjar pada bawah lehernya, maka kami bawa keduanya ke doktor swasta berdekatan rumah dan dimulakan dengan antibiotik. Manakala untuk kakak ada ubat penahan sakit yang akhirnya membuat kakak tidak takut utk makan lagi. Mungkin sakit pada tekaknya beransur baik. Alhamdulillah.

Adik: pagi tadi masih mahu makan dan minum, tp beransur kurang di petang dan malamnya. Diberi susu pantas dia menolak, mungkin juga mula merasa sakit tekak seperti kakak, cuma tidak dapat diekspresikan dengan kata2. Dan sama seperti kakak, adik juga hanya mahu breastfeeding bermula malam ini. Demam adik masih merisaukan mama, hangat betul kepalanya. Dan pastilah, merengek2 sepanjang masa.
Mama, sabarlah!!

Semua ini dugaan kan? Sakit itu ujian.  Dari Allah kita datang, dan Allah juga yang memberi ujian.
Mungkin ujian kecil ini mampu membuat kita sentiasa mengingati DIA.
Yang meyakini bahwa hanya DIAlah yang Maha Penyembuh.
Ubat-ubatan hanyalah medium dan perantara utk proses penyembuhan itu. Tapi kuasa menyembuhkan itu hanya DIA.
Tiada yang lain.

[[ Ya Allah, hilangkan kesakitan ini wahai Tuhan sekalian manusia, dan sembuhkan lah, Engkaulah Maha Penyembuh, tiada kesembuhan melainkan kesembuhan dariMU, kesembuhan yang tidak meninggalkan sebarang kesakitan dan kecacatan. ]]
 

3 comments:

Khairul Hakimin B. Muhammad said...

amin! moga lekas sembuh! :)

gadisBunga said...

insyaallah, anak-anak awak kuat tuh. diuji sikit sebagai tanda kasih Allah. semoga mereka cepat sembuh. amin..

Mama2Q said...

thank u...amin