Tuesday, February 8, 2011

Genap 5 bulan ! 725gm kepada 3.4kg!

Hari ni 8/2/2011, genap umur Qaid 5 bulan (however corrected age sbnrnya baru 1 1/2 bulan )-kira macam baru hampir habis pantang la ..
Alhamdulillah, baby yang pernah diberitahu oleh doktor punya harapan tipis untuk hidup (was issued DIL) kini sihat dengan izinNYA..
Last week timbang berat Qaid di klinik Dr Nisah (pakar paediatrik), dia dah 3.4kg. Alhamdulillah. Berkat susu ibu.

Bila dikenang mama dah tak boleh nak bayangkan betapa kecilnya Qaid sewaktu lahirnya. Dengan hanya seberat 720gm, kemudian menjadi 600gm, he looks so fragile at that time. (Dia yang paling kecil dan paling muda lahir di ward tersebut, takde orang lain yg lahir seawal 24 minggu). Perkembangannya hari demi hari mama catatkan di sini ..

Kepala dan mukanya lebih kecil dari genggaman tangan mama yang kecil ini. Tapak tangannya hanya sebesar ibu jari mama, The smallest diapers (newborn) yang dipakainya hingga ke dada, terpaksa nurse lipatkan menjadi kecil.

Pertama kali diberi susu, hanya sebanyak 1 ml...diulangi 1 ml ..bukan 1 oz atau 1 sudu teh.
Kemudian beransur2 ditambah 1-2 ml selepas beberapa hari.

Perkembangan- off course untuk usia 5 bulan Qaid bukanlah seperti 5 bulan anak yang lahir matang. Bagi preemie seperti Qaid, perkembangannya akan dikira dari tarikh dia sepatutnya lahir, means dia skrg seperti bayi berusia 2 bulan.
Mama harap sebulan lagi insyaAllah dia bisa meniarap sendiri, spt kakak Qaisara yang meniarap sblm umurnya 3 bulan.

Mama juga sangat berharap agar mata dan otaknya berkembang seperti anak normal yang lain...Matanya yang pernah menjalani laser akibat penyakit ROP (klik sini ) kini memerlukan pemeriksaan susulan..(tomorrow is the appointment to see the opthalmologist)

Untuk otaknya, mama tak dapat pastikan sehingga dia membesar, bercakap dan berjalan. Only times will tell.
Untuk itu, tak putus doa mama agar dia jadi insan bijak, pintar, tiada sebarang kekurangan ,dan soleh..amin...insyaAllah.

1st pic:pampers dilipat. 2nd pic: masih sampai ke dada, 3rd pic: dah beso ..





2 comments:

FarahNur said...

Qaid bulattt.. tokak pp tu kang.. hehe

FarahNur said...

Tunggu jap Qaid noh, jap ja sama besaq ngan kakak