Wednesday, February 16, 2011

Suka tul wat qiamullail kalau papa takde! Dan tentang kasih sayang.

Aduh..letih, penat dan mengantuknya mama ini wahai anakanda Qaid Mukhlis. Bayangkan dari siang petang tadi Qaid berjaga, sampai kul 12.30am baru nak tido. Bila diletak , nanges. Bila dilihat, seolahnya kelaparan. Susu mama tak cukupkah? Mama bagi susu perahan di dalam botol, minumnya sikit ajer, pastu nanges lagi nak susu direct dengan mama. Itupun taknak tido lagi. Letih.

Si kakak pula, tak sah lah kalau tidak bising dan mengundang marah mama. Bisingnya hanya mahu menarik perhatian mama. Kalau adik didodoikan dengan zikir, dia juga mahu yang sama. Perlu ditepuk2 juga. Kadang2 mahunya direct breastfeeding juga, jeles tengok adik menyusu, nampak sedap barangkali. Dipujuk suruh tunggu, sabar, manalah pandai bersabar si kakak kecil itu. Mahu ditutup pintu  bilik itu, gedegang gedegung la jawabnya pintu bilik diketuk.

Pukul 10mlm, mama cuba tinggalkan sekejap Qaid untuk makan malam mama yang lewat benar itu. Namun, baru separuh nasi sempat ditelan, terpaksa mama tinggalkan untuk melayan tangisannya. Akhirnya, pukul 11 mlm , mama berjaya juga menghabiskan makan malam itu. Itupun tergesa2 benar, si kecil sudah meraung2 lagi. Ahh tinggalkan dulu pinggan mangkuk tidak berbasuh.

Akhirnya, jam 12 malam, Qaid terlena juga bersama mama (* ke mama sorang jer yang lena? Entah lah*). Jam 12.30 eh eh dia jaga lagi....bagi minum lagi... Last2 tido..nampak sedikit nyenyak tu, cepat2 mama tunaikan solat isyak, kemudian melayan laptop ini pula. Aduh, penat lagi. (Tapi laptop , facebook dan blog ini perlu dilayan juga, kalau tak, ia merajuk..sama mcm papa...eh salah...sama mcm Qaisara...  :P )

Hasrat di hati banyak kerja nak diselesaikan bila anak2 ini tidur, tp by the time diaorang tido, mama sendiri dah tak mampu membuka mata..huhu...mcm mana nak selesaikan kerja mama yang tertangguh di tingkat atas tu?

Tapi yang paling mama hairankan tu, kedua2 anak ni, buat perangai cuma bila papanya takde, like tonite, papa night shift. Time papa ada, takde pulak papa kena berjaga hingga ke pagi jaga diaorang...Sama juga di siang hari. Qaid boleh berjaga sepanjang hari, itupun time papa takde...Pelik..pelik...

Kadang2 mama rasa wonder macam mana orang dolu2, yang punya anak ramai dan rapat2, boleh melakukan kerja seharian mereka di rumah. Itupun tanpa bantuan maid, membasuh baju tanpa bantuan mesin, mengangkut air di perigi, tiada air paip seperti sekarang. Memasak, dapurnya kayu, bukan gas atau elektrik. Pelik dan ajaib bagaimana kerja mereka boleh siap, memasak on time, si suami balik dari sawah, nasi siap terhidang.

Menyesal punya anak yang rapat seperti Qaisara dan Qaid? Oh tidak sama sekali. Bukankah ini memang plan mama, disokong pula oleh papa, mahukan anak-anak rapat jaraknya, agar berkawan dia berdua. Kesiankan Qaisara pada asalnya, maka berikan dia seorang kawan. Cukupkah seorang kawan? Buat masa ini, ya.

Kata papa, biasanya parents paling sayangkan anak pertama dan anak bongsu. Yang tengah2 tu kurang sikit. Maka nampaknya 2 orang sudah cukuplah. So dua2 pun akan paling disayang mama dan papa sepenuh hati, seorang sebagai yang sulung, dan seorang yang bongsu.  
           Tapi kalau ada rezeki lagi, pastinya mama tetap sayang Qaid sebagai anak tengah sepenuh hati juga...dan kakak Qaisara yang pernah menjadi satu2nya buah hati peneman mama suatu ketika dulu, ketika adik belum ada, pastinya kakak punya tempat yang istimewa di hati mama!!


moncong yg sama.....


















No comments: