Tuesday, February 8, 2011

Makna Family Bagi Qaisara


Berjauhan dari keluarga buatkan kadang2 mama sedih....tapi takdirnya di sini destinasi mama. Utara-selatan, 12 jam perjalanan, selalu buat mama homesick. Selalu buat air mata mama mengalir. Sesungguhnya mama rindu. Tambah lagi bila memandang wajah putera dan puteri mama ini dalam lena tidur mereka. Kesian mereka, terlalu jauh untuk merasa kasih sayang dari tok,tokwan, dan ibu2 saudara mereka.... Kadang2 rasa bersalah. meninggalkan ibu dan ayah yg telah tua di kampung. tanpa dapat membalas sepenuhnya jasa mereka.
Di sini, kami cuma ada papa. Sepertinya kami tidak punya sesiapa lagi selain papa. Benarkah?

Namun, mama selalu tahu, air yang dicincang tak akan putus (jika bil air sentiasa di bayar).  
Walau kadang2 hanya 2x dalam setahun bertemu keluarga mama, kasih sayang mereka sentiasa mekar buat qaisara dan qaid.
Bila mama melahirkan baby qaid, semua ibu saudaranya datang bertandang,toknya datang walau perjalanan itu memenatkan usia tuanya. Walau jauh, tapi diusahakan. Walau ada yang harus merentas laut cina selatan, tiada paksaan di situ.  Terima Kasih.

Bagi qaisara, bila ditanya mana tok dan tokwan , jawabnya di kampung.
Makna ibu saudara bagi qaisara adalah maklong, makndak, achik dan ibu.
Makna saudara sepupu bagi qaisara adalah Izz Adib Wajdi, kak Iffah Hanani dan abang Haziq Hakimi.

Bila melihat gambar mereka, pantas disebut nama mereka satu persatu. Betapa kuat ikatan hati itu kan? Walau jauh, cinta dan sayang itu kukuh. Bila sesekali berjumpa, happynya qaisara teramat.
Bila berjumpa, tiada rasa cuak, tiada tangisan (seperti lazimnya anak kecil yang melihat strangers).
Bila pulang ke kampung, ada rasa damai di hati mereka barangkali, tidur mereka lena walau rumah itu jarang sekali dikunjungi.
Dan bila berjumpa, sepertinya kami tak pernah tinggal jauh dari mereka.

Itu kerna adanya sayang. Kerna adanya cinta. Kerna kukuhnya ikatan. Kerna ambil peduli mereka. Love is about sharing and caring. Dan famili is all about love.!!

p/s : walaupun begitu, mama selalu berharap untuk terus tinggal di tempat asing ini, kerna di sini kami ada papa. Mama selalu berharap untuk menjadi tua bersama papa di villa ini.Bersama membesar dan mendidik permata hati kami. Tuhan makbulkan doaku...panjangkan usia kami berdua, agar anak2 kami tak merasa trauma kehilangan kasih mama dan papanya...

3 comments:

najwa's said...

amin... semoga bahagia selalu hendak-NYA. :) :) muahahaha sara.

Mama2Q said...

thank you..muahh juge... :)

FarahNur said...

qai, ingat achik x?? hehe