Friday, July 13, 2012

Kisah Lelaki Tua dengan matanya

As-salam

Ini tentang seorang lelaki berumur 70-an, menghidap penyakit darah tinggi, dan sedikit masalah jantung.
Tiba-tiba mengalami masalah penglihatan, yang mana selepas dirujuk ke doktor pakar mata di sebuah hospital kerajaan, didapati masalah matanya tidak dapat diubati lagi. (mama tak pasti diagnosis sebenar bagi matanya). Kata doktor pakar: masalah pakcik ni kalau pegi ubat kat Singapore pun memang tak boleh baik lagi. Lagipun pembedahan itu akan membahayakan dirinya lantaran penyakit jantung yang dihidapinya.

Okey..tidak berpuas hati, dan atas semangat ingin berusaha, pakcik ini mengambil rawatan homeopathy. Berulang alik beberapa kali ke homeopathy, matanya masih belum pulih  dan terang seperti ketika muda.

Masih tidak putus asa, dan atas dorongan anak-anak,  pakcik ini akhirnya dirujuk ke sebuah hospital pakar mata swasta, di mata di sana, beliau dijadualkan untuk dibuat pembedahan mata membuang katarak/cataract, kerana katanya ada cataract pada matanya.

Maka pembedahan pun dilakukan. Namun malang sekali mata si pakcik masih kelabu berbalam-balam, tiada perubahan walaupun pembedahan cataract telah dilakukan. Sekadar sejalur cahaya dapat dipandang.
Akhirnya beliau terpaksa redha dan hidup dengan menjaga sebelah matanya lagi yang masih boleh digunakan.

Moral of the story:

1. Sewaktu pakar mata di hospital kerajaan berkata matanya tidak dapat diubati, mungkin diagnosis sebenar adalah lebih teruk dari cataract contohnya yang melibatkan retina seperti vitroues hemorrhage atau retinal detachment. Itu memang dah tak boleh ubat. Kalau setakat cataract, dah lama pakar mata gomen tu boleh buat...Pakar gomen bukan teruk sgt sampai cataract pun tak boleh nak ubati. Means that they are genuine in treating patient, tidak mencari untung semata2. Yang tak boleh ubat, dicakapnya tak boleh. Bila ke swasta, ada kemungkinan sebenarnya penyakit pakcik ini bukan cataract pun, tp pembedahan tetap dilakukan atas sebab keuntungan. Bukannya pakcik ni tau pun dia ada cataract ke tidak. That's why ganti kanta baru pun masih tak nampak.

2. Mata kita- anugerah yang tiada galang gantinya. Sekadar ingatan buat diri mama sendiri dan anak2 mama yang akan membaca diari ini bila dewasa---Sewaktu muda ni lah, sewaktu mata masih terang, masih boleh membaca, masa inilah kita nak guna mata itu utk ke arah kebaikan. Masa ni lah nak baca quran, nak hafal quran, dan sbgnya.

3. Setiap penyakit boleh diubati-itu kata Rasul. So selagi hayat ada, jgn putus asa berusaha merawat penyakit jika ada. Sebaiknya elakkan penyakit jika boleh, teruatama penyakit yang boleh dicegah dengan healthy lifestyle seperti darah tinggi, kencing manis, kolesterol tinggi dan kegemukan. (sekali lagi ingatan buat diri mama sendiri yang tidak mengamalkan cara hidup sihat-mama makan banyak, tiada exercise, atau lain perkataan sedentary lifestyle!)

Tapi dalam mencari rawatan, sebaiknya jangan sampai tertipu. Minta pendapat orang lain yang pakar juga jika waswas. Cari dr org yg ikhlas mengubat, dan jgn dicari sampai membawa kepada syirik cthnya ke bomoh yg menggunakan alat2 atau bacaan yg beriktikad selain ALLAH...

4. Jika sakit tidak lagi dapat diubati, maka redhalah....jgn disoal ALLAH kenapa aku yg sakit, kenapa aku yg diuji...kerana sakit itu kifarah dosa....Redha juga adalah satu ubat, dengan redha, hati akan tenang, walau mata tidak terang, tp dgn redha, hati yang akan lebih terang....


Sedikit peringatan di hari jumaat utk diri sendiri.....

Wallahualam


p/s: 'pakcik' di atas adalah seseorang yang mama sayangi dan hormati, namun apakan daya, mama tidak mampu memberi pandangan atau pendapat dalam hal ini. 


4 comments:

Dr Singa said...

uih... jahat sungguh Dr spital bayor tu!!!

Mama3Q said...

akak ..itu pendapat saya jer..taktau la diagnosis sbnr...tp bukan semua DR swasta jahat kan..cthnya akak saya ni ha :)

Najwa.H said...

konsepnya : selagi boleh, grab patient seboleh mungkin, yg tak perlu op, pun boleh op......huu.


tapi tak semua mcm tu kan....

Admin said...

IKHTIAR dengan produk SNE untuk semua penyakit yg anda hadapi….www.produksne.com.my