Saturday, February 25, 2012

Tentang homestay kami....

Salam semua...
Haha..masih cerita tentang Melaka...
Ini last entry tentang Melaka yer..nanti bosan plak...
Kali ni cuma nak cerita tentang tempat penginapan yg saya rasa paling murah kot...
Ini untuk mereka yang percutian bajet mcm kami la yer....kalau yg banyak bajet tu sila menyewa di hotel mahkota melaka yer..sbb khabarnya di sana sangat best, tp harga pun best. Standard la tu kan..

Bagi kami yg cuma nak rehatkan badan sekejap, tak sampai beberapa jam ni, memadai lah dengan sebuah homestay sederhana yang agak murah. Harganya cuma RM80 semalam. Ok lah tu kan, lengkap dengan dapur dan pinggan mangkuk, katil kelamin 1, katil bujang 2, iron board (tp iron mama bawak sendiri sbb kalau minta dgn dia kena tambah rm5,), ada almari serta hanger, satu bilik air, satu toilet, Tv, kipas. Bagi saya kalau setakat nak bermalam 4-5 jam, ok lah rumah ni. Tapi kalau nak berbulan madu atau anak2 nak mandi kolam mungkin tak sesuai lah.

Nama homestay tu dwardah homestay...terletak si Semabok, Melaka. Dekat sangat dengan Banda Hilir yang jadi tumpuan pelancong tu.
Ownernya pun sangat-sangat peramah, dan very informative. Dia yang suggestkan kami tempat makan dan ceritakan cara2 nak ke sana dan ke sini.

Makan malam kami adalah di Muara Sungai Duyung. Terletak hanya 2.6 km dari tempat penginapan kami. Actually nak pergi Ikan Bakar Terapung Umbai pun dekat jer, cuma 5 km, tp sajer nak try tempat baru, sbb Umbai dulu dah pernah pegi.

Masa kami sampai Sg Duyung tu, baru pukul 6 petang, tp orang sudah ramai, ok... nasib baik masih ada tempat duduk utk kami, sbb yang datang selepas itu ada yang kena tunggu sambil berdiri, dan ada yang balik, mungkin tak sanggup menunggu lama.

Yang bestnya cara dia ambik pesanan tu....kami kena pegi pilih ikan kat depan, pastu dia timbang dan dengan satu nafas dia sebut pilihan resepi yang ada ...cthnya utk ketam dia tanya nak masak black pepper , nak masam manis , nak masak pedas dan apa lagi ntah...semua tu disebut dalam satu nafas....Dan kami pun tak sempat nak fikir lama, sebab dia terus nak jawapan on the spot sebaik saja dia habis sebut resepi tu, dan pada masa yg sama ada sorang tukang catit berat timbangan ikan dan resepi yg diminta pelanggan.....kelakar pun ada.

Ketam black pepper, kupang masak pedas, dan ????  masak apa ntah.Yang mama tulis ???? tu (pic bawah) mama tak sure apa nama benda alah tu...ada saper tau? Dia ada cengkerang panjang mcm buluh gitu, dan isinya panjang ...rasa? tak best pada mama, tp best pada papa...


Sara tak dapat makan sgt, pedas2 semuanya...adik plak tido sepanjang kami makan...

Pemandangan di muara Sg Duyung...

Di depan homestay kami...


6 comments:

cik ungu said...

adooooiiii kupaangggggggggggggg

adoiii sedapnyaaaaaaaaaaaa





*benam kepala dalam pasir, carik kupang~

sue zainun said...

hehe bila ye gi Melaka..tak bertembung plak kita..:p

Mama3Q said...

owh suka kupang yer dik ungu..meh la cni, akak tolong.....

bukan tlg carikan, cuma nak tolong benamkan kepala....haha

Mama3Q said...

Sue, saya pegi 18-19hb lepas...hehe...ntah2 bertembung tak perasan...

Dwardah said...

Terima kasih kepada tuan blog di atas komen yang baik kepada Dwardah Homestay. Jemput bertandang lagi ke Dwardah Homestay, Dwardah menghargai komen dari pelanggan Dwardah, tuan blog boleh claim discount bila datang lagi ke dwardah. Hehe :)

Dwardah said...

saya minta nak linkkan komen tuan blog di blog dwardah ye. terima kasih.