Wednesday, December 21, 2011

SBPA::: sebagai mentimun, korang sign jer la!

Hari isnin, dengar taklimat SBPA.
Macam2 perkara yang ntah hape2..patutlah ceupacs marah...dahla tak bincang dgn ceupacs....harap2 ceupac akan pertahankan kami hingga sistem SBPA ni tak jadi dilaksanakan atau if nak laksana, biarlah ada improvement ckit. Nampak bebeno banyak perkara dan ketidakadilan berlaku di sni.

Saya sempat catat beberapa perkara atau intipati penting dalam SBPA...yang lain tu U all boleh download dalam internet ok!
Antara benda yang tak memuaskan hati:

- Korang akan senang nak dikeluarkan dari perkhidmatan awam, jika markah penilaian kurang dari 70% atau melanggar tatatertib ..(atau dalam kata lain senang sgt utk dibuang keje)

- Sistem KEJAT yang memerlukan minimum pekerja dengan beban kerja yang bertambah, atau multitask. Seorang driver juga boleh penjadi budak pejabat dan penghantar surat, (ini ok, tp kalau nurses mcm mana?)
 Keje sekarang pun diaorang tak terhabis buat, nak kurangkan orang lagi? Sekarang pun sebulan sekali jer ada weekend utk diaorang, weekend lain samada diaorang oncall atau kena melawat rumah. Diaorang pun ada famili, ada suami dan anak2 yang mengharap nak dibawa berjalan atau kerja2 peribadi yang lain. dengan KEJAT, staff akan dikurangkan, maka beban kerja semakin bertambah.

- Laluan kerja fast track--ini jika anda seorang yang berkebolehan dan mendapat markah tinggi, laluan naik pangkat anda cepat....---Tapi disebabkan ini adalah penilaian manusia, biasalah nanti, banyaklah kes bodek membodek...Ada orang pandai wat keje, tp tak pandai bercakap or bodek2, so laluan anda mungkin sedikit perlahan compare dengan org yang pandai bodek tp tak pandai wat keje....

Dengan fast track, gaji junior adalah sama dengan gaji senior...so kalau korang jadi senior yang berpengalaman, dan kena incharge macam2, dipertanggungjawabkan dengan macam2 benda, tp gaji sama dengan budak baru belajar, korang puas hati tak???

-Tiada lagi jawatan baru, so berapa banyak staff yang ada skrg, itulah yang akan bekerja, dengan beban tugas yang semakin bertambah, dengan pelbagai program yang diarahkan oleh org atasan. Dah la tu, staff yang ada pun ditarik utk ke KLINIK 1MALAYSIA yang diwarwarkan sbg sangat baik,, walhalnya........???! (nanti kita ceta pasal K1M ni lain entry kay!)

- Gaji.  Gaji utk golongan Primer naik 2x ganda...cth gaji dia 6K, akan jadi 12K...Banyak gila kan??
 Tapi kalau korang cuma golongan pelaksana (dulu dipanggil kumpulan sokongan, berapa ratus jer naik?? rasanya dalam rm100-200 jer...Nanti korang tau sendiri, sbb buat masa ini tangga gaji tu takde pun dia tunjuk kat mana2 , walaupun dah download SBPA tu,takdenya tunjuk bab gaji tu...sebabnya inilah....sbb golongan pemberi arahan naik berganda2, tp golongan yang bekerja tengah panas berpeluh ni naiknya ciput...
(Utk doktor mungkin better, tp utk nurses dan lain2 pelaksana jgn harap nak naik 2x ganda jugak kay! ) Kesian golongan pelaksana kan?

BTW, kalau korang tak sign terima SBPA ni, korang tetap akan tertakluk di bawah peraturannya, meaning utk penilaian dan pemarkahan, dan cara buang kerja sama macam org yang terima SBPA, tp insentif kritikal korang akan ditambat kadar. Maksudnya insentif kritikal utk nurses tu patutnya bertambah ikut kenaikan gaji, tp bila ditambat kadar, insentif korang akan statik di tempat skrg. ...so kalau tak terima, masih kena ikut peraturan SBPA, tp insentif tak naik2....(Ini mungkin tak terpakai utk doktor sbb doktor punya mungkin tetap rm750)

Nampak kan betapa 'adilnya' sistem ni?

Adil or tak adil, tetap kena sign sbb walaupun namanya OPSYEN /Pilihan, tp takde pilihan sebenarnya...so sign jer lah...tp dengan doa dan harapan SBPA ni akan dikaji semula sebelum dilaksanakan.... (Oh yer..SBPA ni katanya idea bernas PM kita yer kawan2....so yang namanya idea PM itu mestilah dilaksanakan!!!!  Kita kan yang menurut perintah)


p/s: nota ini ikut fahaman saya sendiri, kalau tersalah sila betulkan, nak detail boleh download kat internet kay!

3 comments:

Najwa.H said...

last week pergi dgr taklimat...memang tak faham. lagipun bukan ada tunjuk cth tangga gaji kita.


yang Jusa naik sampai berbelas ribu. sistem menindas betullah.

nak taknak, kena sain juga nampaknya.

Mama3Q said...

memang tangga gaji tu sampai skrg masih 'biarlah rahsia'...takut org nampak sgt kot ketidakadilan dan penindasan yang berlaku...
i paling kesian dgn my nurses jer...dan paling geram sbb tarik staff ke K1M, tp takde ganti , so beban keja tu ya Tuhan, kesian nurses...

FarahNur said...

awok xyah sign..hahahaa