Monday, February 25, 2013

Qaid's progress: 2 + 5/12

 As-salam..
Dah lama mama tak update perkembangan serta milestone anak premature mama ni kan...
Sori sangat2 sayang, mama actualy banyak simpan cerita tentang kamu di dalam kotak fikiran mama. Banyak yang tak terupdate di sini....cthnya kebolehan adik membaca  flash card seawal usia 2 thn dulu (corrected age setahun 9 bulan)....
Adik, mama catat ni untuk adik. Tapi kali ni mama malas nak tulis lagi sekalii, just copy paste dari facebook group JEWEL mama about 2 weeks ago.
******************************************************************************************************************
Ketika Qaid Mukhlis dilahirkan 2 tahun yang lalu dengan seberat 725 gram, ‘seseorang’ pernah berkata mungkin 50-50 jer tu…(hati saya tersiat ketika itu kerana walaupun saya tahu kata-katanya itu tak salah, kerana secara teorinya bayi yang lahir ketika usia kandungan 24 minggu dan ke bawah cuma memiliki kurang dari 10 % peluang untuk hidup), namun alhamdulillah Qaid termasuk dalam kategori yang 10 % itu, kerana itu biar pun hati saya pilu mendengar kata-kata itu, sesungguhnya saya bersyukur kerana Allah memanjangkan usia Qaid dan memberinya peluang bernafas di bumiNYA ini.

Setelah sekian lama, ketika Qaid akhirnya berjaya mengharungi detik2 mencemaskan di NICU selama 101 hari, ‘seseorang’ yang sama itu berkata, anak-anak premature ni biasanya hyperaktif, di mana di situ dia berjaya membuatkan hati sang ibu ini kerisauan teramat tentang perkembangan anak prematurenya.

Dan selama menunggu perkembangan anak itu, hati mana tidak risau dan tidak gundah. Kerisauan itu akhirnya hilang apabila dia berjaya mengenal huruf ketika usianya setahun lebih, dan mula bercakap.

Dan ketika dia berumur hampir 2 tahun dia sudah bisa mengira one- twenty, dan mula mengenal serta membaca suku kata yang mudah. Dan ketika ini umurnya 2 tahun 5 bulan (CA 2 thn 1 bulan), dia boleh membaca buku “Bacalah Anakku” siri 1 , dan paling membahagiakan dia sudah boleh menghafal Al Fatihah, An-Nas, Al-Falaq dan Al Ikhlas, serta zikir2 ustaz Dzulkarnain di Astro Oasis, biarpun masih dengan pelat tapi sekurang-kurangnya dengan perkembangan ini saya tahu anak saya normal seperti bayi matang lain, dan sekurang-kurangnya saya tahu dia bukannya autisme atau hyperactive seperti dijangka oleh ‘seseorang” itu. 
Sesungguhnya segala keperitan suatu ketika dulu seakan lenyap bila melihat dia hari ini, dan semakin saya mengerti hikmahnya kelahiran dia dahulu. Semakin saya melihat keistimewaan anak premature ini, semakin saya tahu, bahawa perjalanan untuknya masih jauh, dan masih banyak lagi yang perlu saya lakukan dalam mendidik dia menjadi khalifah di bumi ini…

Just sharing-moga menjadi inspirasi buat ibu dan bapa anak2 premature, agar kita tidak sesekali menyesali takdir kelahiran anak2 JEWEL kita, dan tidak sesekali bertanya kenapa dan untuk dosa apa dia dilahirkan premature dan perlu menanggung segala kesakitan itu. Yakin lah, takdir ALLAH itu punya sejuta rahasia….:)
 
 
Jelingan manja
 

3 comments:

wakgelas said...

fuyohhh , qaid leh lentok2 badan tuuu leh jadik gymnast kannns.., ehhhee, alhamdulillah qaid masih sehat yeee

gadisBunga™ said...

maha suci Allah... :)

Mama3Q said...

ALHAMDULILLAH...:)