Saturday, August 20, 2011

Ramadhan and my breastfeeding journey

Salam semua..
Hari ini dah masuk ke 20 hari kita berpuasa..tak sangka how time flies...so fast, dalam sekelip mata ramadhan will leave us...
Sebelum masuknya ramadhan lalu mama agak susah hati, takut2 susu mama berkurangan dan stock adik akan kehabisan. Stok susu beku sebenarnya takde lah banyak sangat, takde sampai berpeti2 macam ibu menyusu yang lain. Untuk adik, mama simpan stoknya di dalam bekas dadih kecil muat2 utk 4 oz. So sebelum masuk ramadhan dulu jumlah stok yang ada adalah sebanyak 56 bekas kalau tak silap.

Sebelum masuk  bulan puasa, setiap hari hasil perahan mama adalah lebih kurang 12-15 oz, bergantung kepada kekerapan dan peluang mengepam di klinik. (Masa awal2 dulu, iaitu usia adik 5-6 bulan, boleh dapat sampai 18-20 oz).
Dan alhamdulillah hasil tersebut tak banyak bezanya dengan sekarang, pada hari ke 20 ramadhan. Kadang2 boleh dapat sama 12 oz, dan kadang2 cuma 8 oz...dan alhamdulillah stok adik masik ada, insyaAllah mencukupi sehingga penghujung ramadhan.

Alhamdulillah, murah rezeki adik utk menyusu sepenuhnya dengan mama tanpa bantuan susu formula. (Jimat banyak Mr Papa tu !)....  InsyaAllah jika keadaan ini berterusan, mama berharap boleh menyusukan adik sepenuhnya sehingga 2 tahun. (Oh yer...lagi beberapa hari ni nak raya, means umur adik bakal mencecah 1 tahun!!) ---Syukur sangat2 , anak premature yang lahir pada umur 6 bulan itu, yang diberitakan cuma punya peluang less than 50% itu sewaktu dilahirkan 2 hari sebelum raya tahun lalu itu , semakin sihat sekarang...Terima kasih Allah!

Oh yer...selain fully breastfeed, adik juga dah makan solid foods...Dan kerana mama yang tak suka memberi anak2 sebarang makanan segera seprti bijirin cereal dan nestum dan sebagainya di pasaran tu, adik cuma mama berikan bubur nasi yang mama masak setiap pagi.

Dari dulu lagi, iaitu sejak anak pertama lagi, iaitu sejak kakak mula makan bubur, cara mama adalah memasak nasi bubur setiap hari,. Dalam nasi tu mama letak kentang, carrot, ayam, kdg2 ikan bilis dan kdg2 brokoli, bergantung kepada availability pada masa tersebut. Apa yang lecehnya adalah selepas memasak bubur tersebut, mama perlu blendkan semua sekali agar menjadi bubur halus yang mudah ditelan adik.

So setiap pagi ada periuk kotor dan blender kotor yang perlu dicuci. Selalunya pagi2 tu memang tak sempat nak cuci, dah balik keje nanti baru semua tu dibersihkan.

Namun sejak minggu lepas, mama cuba praktikkan cara lain dalam penyediaan bubur baby, mendapat inspirasi dari blog seorang ibu ini....hehehe...terima kasih ibucergas. Sekarang masa menyediakan makanan adik menjadi mudah dan cepat. Nanti kalau ada masa mama update kat sini caranya, ataupun klik jer kat ibucergas tu, sbb dia dah ajar juga caranya.

Oklah..sekian dulu..daa...






No comments: