Wednesday, March 9, 2011

Back to the world...

Tadi adalah hari kedua mama kembali bekerja setelah 6 bulan meninggalkan bangku itu... malam sebelum 1st day...nervous, tak boleh tido....sibuk prepare macam2 barang..barang kakak, barang adik, susu adik, barang2 mama..dan macam2 lagi. Last2 kul 2 am baru mama dapat lelapkan mata.

Hari pertama semalam..sedikit blurr...tapi slowly mama try to catch up semula the old memory...alhamdulillah doing fine.
Hari kedua tadi, pun alhamdulillah, keadaan tempat kerja tenang setakat ini, dan mama berpeluang mengepam susu sebanyak 2 kali...tinggalkan pelanggan2 yang sedang menunggu sekejap..Katakan dalam hati, "maaf wahai pelanggan semua, saya punya tanggungjawab terhadap anak saya". Lagipun mama tengok rakan sekerja yang turut sama baru melahirkan baby juga sama-sama 'wat keje' yang sama, mengepam susu.

Adik dan kakak juga alhamdulillah doing great at babysitter's house. Qaisara 1st day ke sana terjerit2 keseronokan dapat jumpa mamaLin nya. Apatah lagi dapat jumpa abang shahmi dan kak syasya, anak BS tu..makan pun nak abg shahmi suapkan. Manja tul anak mama nih.

Cerita pasal BS, mama tengah risik2 mencari BS yang baru. Kalau boleh memang taknak tukar BS, sebab qaisara dah sayang sgt dengan BS nya, tapi apa nak buat, mamaLin pun nak deliver juga 2 bulan lagi. Harap2 sebelum tu mama dapat jumpa orang yang baik, kalaupun tak lebih baik dari mamaLIn, sama baik pun dah alhamdulillah sangat2.

Bukan senang nak cari orang yang boleh jaga anak kita dengan baik, yang sayang anak kita, yang boleh dan rajin plak nak ngajar nak kita, dan melayan anak kita sama macam anak sendiri. Means if anak kita buat salah, dia menegur, dan bila dia sayang, sayangnya sepenuh hati. Mama memang sangat concern tentang BS atau pengasuh ni, sebab 8 jam atau lebih anak mama di bawah jagaan beliau, sedikit sebanyak corak pendidikan awal tu terbentuk di rumah BS. Kalau boleh nak orang yang satu fikrah, satu kepala dengan kita, supaya cara didikan tu tak jauh berbeza, walaupun tak sama dengan kita sendiri.

 Moga2 mama akan jumpa BS yang terbaik selepas ni..insyaAllah...amin...


1 comment:

aishaz_nur said...

best la kakak jmpa ngn BS dia yerr.....