Thursday, August 9, 2012

Kenapa nama sebenar tidak didedahkan dan tentang pendapat dokter cabuk yang tidak diindahkan. (or endah?)

Bismillah
As-salam

Pernah tak kawan2 jumpa kat facebook beberapa peringatan tentang jangan mendedahkan identiti diri yang sebenar di 'alam maya' ni.

Bukan setakat nama, alamat, tempat kerja, dan sebagainya.

Itu sebagai protection diri sendiri, sbb dalam dunia maya ni ramai sangat org yang kita tak tahu niat dia, kita tak tahu tujuan dia friend dengan kita, kita tak tahu tujuan dia follow kita dan kita tak tahu tujuan dia baca blog kita.
(Blog peribadi picisan macam ni nasib baik tak ramai sgt pembaca nya....huhu)

Dan untuk mama sendiri, nama2 pesakit mama yang pernah mama ceritakan dalam blog ni haruslah dirahsiakan atas sebab2 privacy dan confidential.
Kalau cerita tu berkait dengan kaum keluarga sendiri,kadang2 nama sebenar atau panggilan sebenar terpaksa diubah agar tidak memalukan sesiapa atau anak2 sesiapa termasuk diri sendiri.

Takkan nak cerita tentang adik beradik sendiri mama nak tulis itu kakak saya, kan? Atau mama nak tulis itu ayah saya, kalau cerita itu berkait dengan bapa sendiri. ?

Dan lagi pula blog ini adalah diari perjalanan hidup mama dan anak2 ,yang mama nak suatu hari nanti anak mama baca. Ia sebenarnya suatu catatan perjalanan hidup mereka dan  peristiwa2 yang pernah berlaku di sekitar mereka.

Ahh....tak guna explain panjang2, kalau orang tak nak dengar.....
Orang ni  (atau orang-orang), kalau dah benci tu dia akan benci juga, no matter apa kita buat baik....kadang2 boleh salah tafsir pulak dengan apa yang kita tulis, atau sebaliknya diputarbelitkan.

Kenapa cerita macam2 di pagi hari ni?

Mr Papa pernah tanya soalan kenapa  'lelaki tua' dalam kisah lelaki tua dan matanya itu tidak ditulis nama sebenar?

Jawapan mama adalah seperti di atas.P&C.  

Untuk pengetahuan , lelaki tua dalam cerita itu sangat berkait rapat dalam hidup mama dan seseorang yang mama sangat hormati dan sayangi.

Tapi kenapa mama tak pernah beri pendapat tentang matanya?
Mama soal balik, ada ke sesiapa pernah tanya pendapat mama.... maklumlah kita ni siapa jer kan...Nama jer dokter, tapi dokter cabuk jer pun...
Kalau mama ni dokter pakar sekalipun, mama tak pernah berhak memberi sebarang pendapat.
Dan kalau ada pun pendapat itu, ia tidak akan diendahkan.
Mama bukan sesiapa, dan tidak akan jadi sesiapa dalam famili itu.
Bukan orangnya untuk diminta pendapat apatah lagi pakar rujuk.
Dan kalau berlaku benda2 yang tak diingini, mama taknak bertanggungjawab untuk sebarang pendapat yang dari awalnya memang tidak diingini mahupun dihargai.

Actually mama nak sangat buat apa tau?
Mama nak gi claim balik duit pembedahan  utk 'lelaki tua' itu, samada pergi tribunal pengguna atau saman jer dokter mata yang buat pembedahan tu. Tapi prosedurnya macam2 la pulak...First kena pegi balik hospital government tu minta medical report untuk diagnosis sebenar matanya. . Dan jika terbukti benar matanya bukan rabun disebabkan cataract, bolehlah further next step.
Tapi tu lah, panjang lak ceritanya nanti.

Tapi itu semua tidak penting lagi.
Yang lebih penting sekarang adalah menenangkan hati lelaki ini agar jiwanya tidak tertekan dengan keadaan dirinya...biar dia redha, biar dia tenang dan biar dia hidup bahagia walaupun hanya dengan sedikit jalur cahaya pada matanya....

Oklah.
Dah panjang membebel di subuh hari....dah banyak hari tak sempat nak buka blog dan facebook....
Asyik tido jer kejenya .

Dan oh yer....
Peringatan untuk qaisara dan qaid....
Jangan jadi kacang lupakan kulit....
Masa kita susah, orang tolong, tapi masa dah senang jangan nak buat jahat kepada org yang pernah tolong kita....walaupun pertolongan itu tidak seberapa.
Nanti Tuhan tarik balik kesenangan tu.
Sekian.  Wassalam.

Noktah.



4 comments:

doc said...

banyak cengkadaknya kan...
nak dapat medical report... mau dua tiga bulan!!!

gadisBunga™ said...

kalau dah melibatkan banyak party memang payah lah jawabnya!

*saya pun ada bercerita sikit pasal orang yang berkait rapat dalam hidup saya. saya harap diorang tak baca blog saya... :D

Mama2Q said...

doc,
birokrasi...
tapi worth it kalau org hargai..

Mama2Q said...

heheh GB,

kadang2 org tu tak baca, tapi org di sekeliling dia plak yang baca ....org tu takde apa2, org lain yang jadi batu api...pelik kan dunia ni?