Tuesday, January 24, 2012

RM14?


Semalam dulu ke pasar basah..
Beli ini:








Yer..betul, harganya RM14 untuk 10 ekor ini!!!

Teringat zaman kanak-kanak dulu, mak selalu beli ikan kembung (saya panggil ikan temenung), waktu itu harganya cuma sekitar RM1.50 hingga RM2 sekilogram. Kalau lebih dari itu, mak akan cakap harga ikan mahal la hari ni...(walaupun biasanya tak pernah lebih dari RM3.)

Dan sejak 10 tahun yang lepas, sejak saya pandai ke pasar sendiri, harga ikan ini tidak pernah turun lagi....tp disebabkan ikan ini ikan feveret dan hanya ikan ini saja saya pandai beli (read : ikan ini saja saya pandai masak), maka ikan ini tetap menjadi pojaan hatikuu......walaupun harganya kini mencecah RM 10 sekilo, terpaksa beli jugaklah...harap2 lepas CNY ni turun sikit harganya....

Zaman dulu, bawak RM50 dah cukup untuk beli pelbagai lauk, mewah. Zaman sekarang, RM50 tu lekat celah gigi saja...

Hurm..termenung sekejap, apa agaknya nak makan lagi bila ikan temenung terus naik harga?








8 comments:

DrSinga said...

saya tak suka beli ikan di pasar..
( sebab tak ada label nama ikan )

:)
ikan bawal..saya kenal..
yang lain..konpius wehh...

~najwa~ said...

Mungkin dah waktunya mama beralih arah, mencuba ikan lain :)

Mama2Q said...

haha saya tau. DRsinga mesti beli ikan tesco or jusco jer,...

Mama2Q said...

Najwa...tu la, tapi ikan lain pun sama mahal gak kot

Ladysirna FA said...

aku suka ikan kembung tapi kalau kat KL susah nak dapat yg fresh...setuju yg harga ikan kadang naik turun x menentu, org macam kita pun rasa mahal dan aku boleh bayang camana org yang kerja kais pagi makan pagi je, 1 malaysia la katakan...

mamaqaireen said...

heheee..ikan kerisi masak sambal tumis..perghhhhh sedap!kena goreng garing2 sbb tulangnye tajam..tiap kali basuh mesti tercucuk jari :(

Ucu Faridah said...

ikan sardin dlm tin pun dah naik harga inikan pulak ikan kembung. yg banyak mnggunakan kos dari laut sampailah ke pasar...semuanya menggunakan duit...betul tak mama..?

Mama2Q said...

ladysirna..tu la..kena beli pontian br fresh...


mamaqaireen...saya pun sama, selalu kena duri dia, tp memang sodap goreng garing....

Ucu Faridah...sardin pun sayaa suka...maklumlah biasa hidup susah....