Sunday, November 14, 2010

Kenapa Susu Ibu??

Mama adalah seorang yang sangat2 menyokong penyusuan susu ibu sepenuhnya..(exclusive breasfeeding)..dan alhamdulillah anak2 mama mendapat papa  yang juga menyokong penyusuan susu ibu ......(Jangan tak tau yer, ada kaum bapa yang tak suka isterinya menyusukan anak dengan alasan takut breast jadi kendur dan tak cantik dan sebagainya.. Kalau tanya pendapat mama, kaum bapa yang punya pendapat sedemikian adalah bapa/suami yang pentingkan diri sendiri)..Why mama kata begitu? Sebab nampak sangat yang suami tu suami yang tidak berpengetahuan, that's why dia tak tau kebaikan susu ibu...

Kalaulah bapa tu tau tentang khasiat susu ibu seperti di bawah ni, sure dia akan menyokong penyusuan susu ibu.
1) Kolostrum (susu pertama keluar) adalah bahan terbaik sebagai pelindung kepada anaknya dari pelbagai jangkitan kuman, seperti selsema, cirit birit, radang paru2, sakit perut dan sebagainya kerana kolostrum mengandungi antibodi semulajadi yang sangat diperlukan bayi terutama di awal kelahirannya.

2) Susu ibu mengandungi semua zat makanan yang diperlukan untuk bayi membesar, so ia adalah makanan terbaik bayi anda.

3) Mengandungi zat khusus untuk perkembangan otak...(so kalau nak anak bijak, susukan lah dengan susu ibu, bukan susu lembu!!)

4) Mengeratkan kasih sayang dan hubungan antara anak dan ibu... (juga dengan bapa)

5) Mengurangkan risiko ibu mendapat barah payudara dan membantu mengecutkan rahim selepas proses kelahiran.

6) Bertindak sebagai satu cara untuk merancang keluarga (hanya dengan syarat jika bayi disusukan sepenuhnya dan berumur 6 bulan ke bawah) (means after 6 bulan, ibu2 perlu menggunakan kaedah lain utk merancang, tidak bergantung kepada kaedah ini, walaupun masih tiada period)


Ada ibu2 cakap susu takde, susu tak cukup dan sebagainya..WHY ini berlaku??

Sebenarnya takde istilah susu tak cukup dan sebagainya jika ibu2 berpengetahuan..
Tips untuk menghasilkan susu ibu yang cukup:

a) Sewaktu hamil lagi, niatkan dalam hati dan berazam bersungguh2 untuk menyusukan bayi anda..
b) Susukan anak secepat mungkin selepas bersalin (jika boleh dalam jam pertama selepas bersalin)
c) Jangan hadkan sesi penyusuan (susukan anak sekerap mungkin yang ia mahu, termasuk di waktu malam)
d) Jangan beri anak apa2 makanan atau minuman lain selain susu ibu..(cthnya glukos, air masak, susu formula)
e) Ambil makanan seimbang dan minum air secukupnya)
f) Bersikap positif dan yakin dengan diri sendiri bahawa anda boleh menyusukan bayi dengan jayanya. 
g) Ingat, bersedia dari segi fizikal dan mental adalah perlu!

Ada setengah ibu2 tersalah anggap bahawa susu ibu hanya akan keluar selepas diurut...and this concept is actually wrong...susu sebenarnya akan keluar apabila dirangsang oleh bayi dengan cara bayi menghisap dengan betul dan kerap. So susukan anak anda seawal mungkin dan sekerap mungkin, walaupun pada hari2  awal selepas bersalin mungkin ibu2 akan beranggapan susu belum ada, dan ibu2 menyangka susu tak cukup utk bayi (Dan anggapan yang salah ini membuatkan kebanyakan ibubapa membeli susu formula kepada bayi mereka)..Oh NO!!!).....,actually kolostrum yang pekat dan sedikit itu sebenarnya sangat mencukupi utk bayi anda, kerana baby sendiri tidak perlukan susu yang banyak pada hari2 terawal hidupnya, dan kuantiti susu yang diperlukan akan meningkat dari hari ke hari.

Macam mana ibu tahu susu cukup utk babynya atau tidak??
Perhatikan bayi anda, sekiranya dia membuang air kecil 6x dalam 24 jam, ada membuang air besar, lena dan melepaskan payudara selepas menyusu, ini bermakna susu ibu cukup!

Kadang2 muncul beberapa masalah apabila menyusukan bayi, contohnya payudara bengkak dan sakit atau puting merekah dan sakit..aduh...apa nak buat??

Payudara bengkak dan sakit bermaksud anda tidak memberi bayi menghisap dengan kerap dan cara yang betul..jika masih bengkak selepas menyusu, perahkan baki susunya perlahan2.
Then tuamkan dengan kain suam utk melegakan kesakitan . Dan jangan lupa, susukan pada kedua2 belah payudara...

Jika puting merekah, luka dan sakit: Ini bermakna bayi hanya menghisap puting susu bukannya areola (kawasan hitam payudara)...Oleh itu, pastikan AREOLA dimasukkan ke dalam mulut bayi, teruskan penyusuan susu ibu, (jgn berhenti kerana sakit itu), dan selepas menyusu, jangan tarik keluar puting, sebaliknya masukkan hujung jari ke penjuru mulut bayi, dan alihkan mulut bayi dari payudara.
Sapukan puting yang sakit dengan sedikit susu, dan dedahkan puting ke udara hingga kering.
Elakkan membasuh payudara dengan sabun, krim atau losyen, memadai dengan air sahaja. Perah susu dan teruskan penyusuan supaya pengaliran susu tidak terjejas.

Dilema ibu::: Saya bekerja..how nak exclusive breastfeeding? Actually ibu yang bekerja boleh terus menyusukan bayinya secara exclusive dengan keazaman yang tinggi serta kemahuan  ibu itu sendiri...
Bagaimana?? See next post ( Panduan Penyusuan Susu Ibu Bagi Ibu Bekerja)


Quote of the day:::: SUSU IBU Anugerah Yang Berharga Untuk Anak Anda, jangan sia-siakannya::::::::::


***********************************************************************************