Tuesday, April 26, 2011

Qaid in ward :: Day 2

Semalam (Isnin, 25.4.2011) mama ambik cuti kecemasan...menjaga Qaid di ward..yer lah takkan nak suruh baby itter lak jaga , kan..  Kakak di rumah, sama2 papa. tgh hari, kakak datang, miss her so much!

Sepanjang hari semalam Qaid masih bernafas dengan kuat , ada bunyi wheezing, dan ada sedikit subcostal recession dan nasal flare, yang menandakan kesukarannya bernafas. Tp waktu tido, alhamdulillah nyenyak sekali dia.

Kalau hari pertama, dia sangat rilex ketika diberi bantuan gas untuk melegakan pernafasannya, namun semalam petang dan malam, Qaid struggle taknak mask tu di hidungnya. Entah kenapa , mungkin sedikit tidak selesa.

Sebelum tu, pagi2 Qaid disuruh berpuasa bermula jam 930 pagi, sebab physioterapist nak wat  Lung physio utknya. Pukul 1130am, Qaid dipanggil ke bilik rawatan. Mula2 ahli fisioterapi tu tepuk2 belakang dan dada Qaid untuk mencairkan lendir di dalam dadanya.

Lepas tu, satu tiub di masukkan ke dalam hidung dan mulutnya untuk menyedut lendir yang terdapat di dalam dadanya. (prosedur yag sama seperti dibuat pada bayi baru lahir). Masa kena tepuk2 tu Qaid rilex lagi, sedap kot kena tepuk. Tp masa tiub dimasukkan ke dalam hidungnya, Qaid menangis sekuat hati, sbb benda tu memang tak selesa...

Lepas tu sepanjang hari Qaid diteruskan dengan rawatan yang biasa, iaitu bantuan nebulizer setiap 4 jam sekali, injection antibiotic sehari sekali, dan teruskan feeding (breastfeeding) seperti biasa.

Malam tadi sebelum tido seperti biasa Qaid menangis bagai nak rak, sebelum akhirnya terlena sendiri. Pukul 12 mlm sekali lagi nebulizer dan ubat demam diberikan dalam keadaan dia tido...dan lepas tu Qaid tido dengan nyenyak sampai ke pagi.

Pukul 5 lebih, mama kejutkan dia utk minum susu, dah lama sgt dia tido sampai susu pun lupa nak minum. Minum sikit jer, dia tido semula. Pukul 6 lebih mama kejut suruh minum lagi...hahaha..mesti dia bengang, mama ni asyik suruh minum jer, orang ni ngantuk..
Abis nak wat camana nak, susu mama dah bengkak sbb adik tak minum sepanjang malam. Tunggu papa bawakkan breast pump lambat bebenor, kul 740am baru papa sampai.

Harap2 hari ni Qaid bertambah baik dan boleh didischarge dari hospital, insyaAllah...Amin...

ahli fisioterapi tengah tepuk2 belakang Qaid

tgh sedut lendir dan kahak..cian qaid nangis..

sukanya qaisara naik "kebuk-kebuk"

yeay!! Tak dapat gi taman naik buaian, dapat naik kebuk2 kat ward ni pun jadilah

7 comments:

Bicara hati ibu aisya said...

Semoga Qaid lekas sembuh dan discharge dari wad

Jiejah @ Iza said...

tgk qaid teringat anak mummy kat rumah , adeel pun besar lebih kurang sama dgn qaid .. tu yg terkenang² hihihi

najwa's said...

besaq dah qaid :D

Naz said...

Assallamualaikum Mama2Q..
Siannyeeee Qaid.. Mmg kesian kan bila budak2 tecik ni sakit.. Harap Qaid segera sembuh yer..

Naz baru terbaca ttg Qaid.. Lahir 24 wk & survived.. Amazing!! Naz pun sebenarnya Ada seorang cahaya mata yg lahir ketika berusia 24++ wk..tp x survive.. Sedih sgt masa kehilangannya tu.. Qaid mmg anak yg kuat.. Dari lahir lg dah menunjukkannya..

Semoga Allah permudahkan segalanya..
p/s: qaisara sungguh comel.. Betullah cakapnya tu..;))

DrSinga said...

kat rumah pun tepuk-tepuk belakang dia tau!!

~najwa~ said...

get well soon Qaid, sabar ye mama...

Mama2Q said...

salam everybody yang sudi singgah..alhamdulillah qaid discharge semalam...thank u for every doa yang all moomies hulurkan....

DrSinga, wat juga kat umah, kedebuk2 bunyi tepuk belakang dia, padahal fisioterapis wat lemah lembut jer..heheh

Naz..tak sangka baby Naz pun prem, yang pasti, Allah lebih sayangkan dia, betul, kan?
p/s : jgn cakap depan qaisara dia comel..kembangnya semangkuk nanti..hahaha

Najwa Hazwani..dah beso la, lama tak jumpa...

Dr Najwa..thank u..alhamdulillah

Jiejah...nanti kalau jumpa leh la berkawan budak2 ni...

Ibu aisya...Thank u for the du'a ya..