Sunday, January 30, 2011

Kelahiran yang ditunggu...entry untuk My Princess Qaisara

Genap 2 tahun yang lalu, detik ini,  2.25am, 30 January 2009 adalah moment terindah dalam hidup yang mengubah terus status diri mama..daripada hanya seorang anak, isteri dan wanita...menjadi seorang IBU. Alhamdulillah..setelah genap 40 minggu di dalam kandungan, lahirlah Qaisara Nur Damia pada detik itu.

Segala puji juga mama panjatkan pada Ilahi kerana meringankan kesakitan mama, jika primid lain harus menanggung kesakitan selama 10-12 jam, mama diberi sakit itu untuk 5 jam lamanya... Kehadiran papa sepanjang proses yang memerlukan kesabaran itu amat membantu dan menjadi satu lagi moment indah buat mama.

Namun benar bagai selalu disebut orang, segala kesakitan itu benar2 lenyap sebaik menatap wajah mulusmu nak..dan sebaik mama dibenarkan memangku kamu buat pertama kali, serta menyusukan kamu buat pertama kalinya keesokan paginya...terus laju air mata ini..sungguh mama bahagia saat itu...

Detik manis sewaktu kamu dilahirkan itu ingin mama kongsikan di sini, agar satu hari, bila kamu bisa membaca diari ini, kamu akan mengerti betapa cinta dan sayangnya mama pada kamu. Sayang yang tidak berbelah bagi, dan sampai saat ini, bila mama kenang kembali detik kelahiran kamu yang sangat manis, mama pasti menitiskan air mata lagi..

Dan pastinya video yang sempat terakam oleh papamu ini menjadi satu koleksi mama yang paling berharga..

video


Hari ini, dalam usia 2 tahun, dan selepas kelahiran adik Qaid Mukhlis, Qaisara Nur Damia senang membahasakan diri sbg 'kakak'. Ditanya namanya, jawabnya dgn pelat:: Qaisyala Nut Niania bt Jaidi...Juga sudah tahu nama mama...

Vocabulary kakak semakin bertambah seiring usianya. Even perasaan empathy juga mampu dizahirkan tatkala melihat tangisan atau sesuatu yang mengundang simpatinya. (Kesiannn.. katanya bila melihat iklan Bersamamu di TV3)
Kakak juga semakin bijak , nakal, hingga kadang2 mengundang juga amarah mama, namun mama tahu, tanpa nakalnya kakak, mama akan sepi. Tanpa kakak menyepahkan barang, bermakna mama sendiri di rumah ini. Kerana itu, mama senang dengan sepahnya rumah ini, mama senang melayan setiap pertanyaan kakak, setiap bualan kakak.

Bila kenyang, atau bersin, malah jika batuk sekalipun, kakak sudah bisa mengucapkan alhamdulillah. Kakak sudah mampu menghafal bait-bait lagu Twinkle twinkle Litle Star, Doe a deer, dan lagu Maher Zain spt InsyaAllah, I'll find a way.
 Bila dihulurkan barang, kakak tidak lupa mengucapkan terima kasih. (dan "sama-sama" sekali gus :P). 

Kakak juga peminat tegar Aznil Hj Nawawi. semua rancangan Aznil, kakak tahu even belum mendengar nama rancangan disebut. Rancangan seperti Clever (Jak...mang bijak=bijak memang bijak), dan rancangan Si...bersama = Serasi Bersama. Rancangan lain seperti Jgn Lupa Lirik, dan yang paling diminatinya...Macam-macam Aznil. Huh...happy sungguh kalau ternampak muka Aznil di mana-mana. Dan yang paling mama tak faham, kakak kenal Siti Nurhaliza. (tak faham sebab mama tak pernah kenalkan kakak dengan Siti ).

Mama juga sangat bersyukur kerana kakak seorang yang "makan di ajar". Sekali dua disebut atau diberitahu, kakak sudah bisa menghafal atau faham. A to Z, kakak boleh sebut A is for Apple, B= Ball , C= Cake, D= Dog dan seterusnya hingga Z.
Kalau nanti kakak sudah besar, sudah pandai menulis, membaca, dan berpidato, ketahuilah ketika ini kakak sudah mampu mengenal setiap alphabet (besar dan kecil), kenal semua nombor 1-10, bisa menyebut one to ten, satu hingga 15, sudah bisa membaca beberapa flash card yang biasa dilihat, dan mampu mengenal beberapa simbol.

Simbol serta perkataan yang mama tak pernah ajar, tapi dikenali melalui iklan (besar sungguh pengaruh iklan kan!), adalah ADABI, dan ASTRO.

Paling mama senang, kakak tanpa disuruh akan menghulurkan tangan dan berkata " mama, salam", kemudian mendepangkan tangan sambil berkata 'mama, peluk". Lantas dicium pipi serta muka mama/papa.

Kakak..aka Qaisara puteri mama sayang, seandainya suatu hari dikau membaca coretan mama ini, ketahuilah mama telah menghalalkan setiap titik susu mama yang dikau minum (masih minum susu mama saat umurmu 2 tahun ini), dan mama sentiasa doakan agar kakak serta adik menjadi insan soleh yang bijak, serta berjaya dunia dan akhirat. Mama juga pohon agar dikau sentiasa dalam lindungan Allah serta dijauhkan dari segala bahaya. Amin..



Budak yang perasan cute..heheh



Tinggi kakak hari ni=85 cm @ 2 kaki 9 inci. (Bertambah 13 cm dari 30/01/2010)



To QAISARA NUR DAMIA ZAIDI  ::::: HAPPY BIRTHDAY SAYANG!!



6 comments:

FarahNur said...

Happy Birthday Qaisyala Nut Niania.. Moga dipanjangkan umur, dimurahkan rezeki dan success slalu.. :)

najwa's said...

hehe hepi besday qaisara :)

Mama2Q said...

thank you....mmuah

Mommy Pinky said...

mmg video Qaisara ke? huhu..

Mama2Q said...

mommy pinky..yups..itu video qaisara at her first breath...:)

Anonymous said...

sangat menarik, terima kasih