Monday, January 24, 2011

5 Bahasa CINTA


Kali ni nak berbicara tentang cinta lah pulak.....mama dapat ni waktu dengar rancangan apa ntah..dah lupa sbb dah lama, tp mama sempat salin... (semangat tau, sbb bab cinta kan!)

Okey..CINTA ..satu anugerah Allah..hanya orang tertentu jer akan merasa apa itu cinta..ada orang berkahwin tanpa cinta..ada orang bercinta bertahun2, tapi tak kawin.. ada orang bercinta gak bertahun2..sblm akhirnya dapat kawen....tu semua takdir tuhan yang menentukan...
Sama seperti takdirnya mama bertemu papa dan akhirnya buah cinta yang terhasil : Qaisara & Qaid .
(Agaknya kalau papa qaisara tak ngorat mama dulu, mcm mana jalan cerita hidup mama kan?) Tapi tak boleh nak cakap "kalau" itu sbb tertulis takdir dan jalan cerita hidup mama begini.

Eh melalut la pulak, nak cerita pasal cinta la...

Sebenarnya cinta boleh dan perlu dipupuk., dan sebab itulah ada 5 bahasa bagaimana orang mengatakan cinta.

1) Pemberian hadiah
Bila bercinta, hadiah is one medium utk memberitahu org yg kita cinta itu bahawa kita cinta dia. Tak semestinya benda yang mahal, sbb yg sedikit/murah tapi ikhlas itu lebih membekas di hati (tp janganla sekadar beli hadiah sekadar melepas batuk di tangga, tanda ada hadiah diberi, sampai cikai sgt..beli benda yg berguna la)
  

2) Sentuhan
Kata Dr Fadhilah Kamsah, peluklah isteri 7 kali sehari,
Kata mama, sentuhan dan pelukan itu menenangkan jiwa..sentuhan itu tanda kasih dan cinta.. (yerlah..kalau kita tak cintakan org tu, ader ke kita nak gi sentuh or peluk dia?)


3) Masa yang diluangkan bersama
Kalau kita tak cinta org tu, takkan kita sesuka nak gi buang masa layan dia, kan..so sebaliknya juga, sebagai bukti cinta, kita biasanya akan sentiasa nak luangkan masa dengan pujaan hati kita tu...bak kata org, tidur tak lena tanpa dia, mandi tak basah kalau tak bersama dia, makan tak lalu kalau dia takde (tapi makan sampai kenyang gak, itu perlu ..heheh)
Satu lagi kontek tentang masa adalah bercuti bersama...sebab percutian itu pastinya akan beri detik indah utk dikenang bila satu hari dia atau kita dah takde...


4) Perbuatan atau khidmat bakti
Bila bercinta, dah tentunya kita sentiasa nak mudahkan si dia, nak kongsi segala susah payah dia, nak ringankan kerja dia, betul tak? Kita tentu tak nak si dia yang kita cinta itu menanggung segalanya sendirian. 
            Alah..contoh mudah khidmat bakti isteri pada suami: tolong masak utk dia, tolong picit badan dia bila dia penat, tolong pijak2 badan dia bila dia suruh, itu semua sebab isteri cintakan suami.
     Tapi suami janganlah plak wat isteri cam kuli..bukan semua kerja di rumah itu tanggungjawab isteri..setakat cuci toilet, sapu sampah, sapu habuk kat kipas, dan segala kerja yg agak tough itukan lebih mudah si suami yg lakukan. Takkan semua nak harapkan si isteri? Tambah2 kalau isteri pun bekerja dan menyumbang utk tabung keluarga, isteri pun tahu penat, tul tak? (nasib baik mama ni surirumah jer...)
Even kalau lebih cinta lagi, tolong masakkan utk isteri pun ok aper, ataupun tolong basuh baju, sidai baju..tak jatuh standard seorang suami berkhidmat bakti begitu utk yg dicinta.


5) Kata-kata/ Ucapan CINTA
Bila cinta, ucapkanlah cinta. Jangan disimpan kata2 itu sampai si dia dah takde lagi. Masa tu mesti nyesal sebab si dia tak tau perasaan kita samada kita sayang dia atau tak.
Susah ke nak ucap cinta? Tak susah pun kalau dibiasakan. 
Kalau tengok omputeh tu, sampai ke tua masih berpegangan tangan, masih ber - 'i lap u, u lap me' lagi. Kalau tengok org kita? Malu la konon nak jalan pegang2 tangan. Abis masa bercinta tu tak malu la sangat. 

Bak kata Mr Papa di dalam pantunnya:

Cik Y*** sedang bercinta
Sedang bercinta sepenuh hati
Siapa kata abang tak cinta
CINTA abang sepenuh hati

Huhu..sangatlah tidak bermutu pantun ini..sapa la cekgu BM dia masa kat sekolah, sure sedih dengar pantun ni...



CINTA....Moga kekal di hati kita hingga hujung nyawa...


4 comments:

BUJANG SUSAH said...

Assalamualaikum... Salam ziarah dari sahabat.. nice blog n good entry..

Sedikit tips dan info buat teman2 bloggers.. perkara remeh yg kita kurang perasan .. tengok jgn x tengok.. sila klik disini dan klik disini. Juga tutor 4 the latest read more klik disini.
Semoga bermanfaat insyaAllah.."Sebaik-baik manusia ialah orang yang dapat memberi manfaat kepada orang lain"(Hadis riwayat Al-Qudhi).

"SAMPAIKAN WALAU SATU AYAT"

P/S: Sedikit perkongsian dan renungan buat sahabat dan diri sendiri dari hamba yang hina jua serba kekurangan ini... sila klik
DISINI

"Sesungguhnya yang paling ditakutkan daripada apa yang aku takutkan menimpa kalian adalah asy syirkul ashghar (syirik kecil). Sahabat bertanya: "Apakah dimaksudkan syirik kecil itu? Baginda menjawab: Riak." (Hadis riwayat Imam Ahmad).
Wallahualam.

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Melainkan mereka yang beriman dan beramal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran". - Surah Al-Asr:1-3.

Blog anda bagus dan bermanfaat...!!! Teruskan menulis dan memberi info.. Semoga sejahtera dan sentiasa diberi keberkatan olehNya.. wassalam.

Mama2Q said...

Terima kasih banyak ajar budak baru cam say nih...byk lagi benda tak tau ni...

MamaIna said...

salam mamaQ..
apa khabar baby qaid n kakak qaisara?? tahniah menjadi ibu yg kuat smgt dan pengorbananmu tiada galang gantinya..
suka baca entry mamaQ..perkongsian ilmu banyak memberikan manfaat pada saya..teruskan menulis..salam perkenalan

Mama2Q said...

Baby qaid and qaisara sihat alhamdulillah...thank u mamaIna...insyaallah...