Saturday, June 28, 2014

Skin to Skin (Body to body contact)

Assalamualaikum

Ini tentang breastfeeding journey for Qaweem Muaz Al Fateh.

Teori to establish successful breasfeeding, adalah sebaik saja dilahirkan, sesorang bayi harus diletakkan dalam keadaan skin-to-skin kepada ibunya, so that breasfeeeding could be established.
Tajuk ni tiap2 tahun mama akan bagi talk to the staffs, sinca mama is one of the breastfeeding counselor/trainer di pejabat kesihatan mama.

Skin to skin bermaksud letak je baby tu pada dada ibunya sebaik saja lahir tanpa sebarang lapik, dan biarkan dia mencari nipple ibu, di mana dengannya, bayi akan diperkenalkan kepada ibunya, didedahkan kepada bakteria atau normal flora ibunya,  dan berkenalan dengan bau ibunya. Fasa ini bukanlah untuk terus memberi susu, since the first few seconds ni susu pun belum ada. Breast memerlukan ransangan untuk menghasilkan susu, dan ransangan pertama dan terpenting itu datangnya dari hisapan bayi itu sendiri.So sebelum bayi memulakan hisapan pertamanya, letakkan dulu bayi pada dada ibunya, as one of the stimulation. Dengannya, proses breastfeeding menjadi lebih mudah dan mempunyai harapan tinggi untuk berjaya.

Wah, panjang berjela ni, dah jadi kuliah breastfeeding...Hahaha

Okey, untuk Qaisara dulu, skin to skin failed! Lepas je lahir, doktor terus bawa bayi ke bilik lain untuk dibersihkan dan diberi minum....Yang mama ni menunggu dari jam 3 pagi hingga 8 pagi, kononnya untuk memulakan breastfeeding. Alih2 pukul 8 pagi, baby dibawa dalam keadaan kenyang!! Sungguh geram mama waktu tu. Mungkin dasar hospital swasta , mahukan ibu yang baru bersalin berehat.Tapi Alhamdulillah Qaisara dapat menyusu / disusukan sepenuhnya secara ekslusif selama 2 bulan. Naik bekerja selepas 2 bulan, mama terpaksa combine susu ibu dan susu formula. Waktu itu mama masih kekurangan pengetahuan, peralatan dan sokongan. Tapi Qaisara terus menyusu hingga Qaid Mukhlis lahir, siap berebut dengan adik lagi waktu tu.

Untuk anak kedua, Qaid Mukhlis yang lahir dalam keadaan cemas, dan kritikal disebabkan tak sabo2 nak keluar waktu baru 6 bulan dalam kandungan, makanya skin to skin itu tidak berlaku. Sebaik saja lahir, Qaid terus diberi bantuan pernafasan, mulutnya terus disambungkan ke tiub endotracheal, yang akan disambung la ke mesin ventilator. Makanya tiada langsung masa untuk difikirkan tentang breasfeeding waktu itu. Apa yang utama adalah menyelamatkan nyawanya. Namun alhamdulillah, rezeki Qaid Mukhlis, walaupun tiada skin to skin, dia mendapat eksklusif breastfeeding selama setahun lebih sebelum dicampurkan dengan susu formula. Qaid hanya berhenti mengempeng bila mama pregnant kali ke3.

Anak ketiga, Qaweem Muaz, alhamdulillah dilahirkan dalam keadaan cukup bulan, di hospital yang memahami dan mengamalkan konsep early establishing of breastfeeding, dan oleh doktor pakar yang menyokong breastfeeding. Mama start sakit sikit-sikit mungkin dalam pukul 2.30 pagi, pergi hospital 5 pagi, dan bersalin 7.42 pagi. Cepat, dan alhamdulillah dipermudahkan segalanya.!!

Sebaik lahir, Qaweem terus diletakkan di dada mama, dibiarkan mencari-cari nipple, hingga terus dia terdiam, tenang, dan terus memulakan ransangan pertamanya. Skin to skin kali ini berjaya! Alhamdulillah!

Dan hingga kini, 3 bulan bersama, Qaweem memang sentiada direct feeding dengan mama kecuali 3 kali, di waktu mama tinggalkan dia, 2x dengan papa, 1x dengan babysitter, Qaweem terpaksa diberi susu mama melalui botol. Untuk Qaweem, mama bercuti 5 bulan, just for breastfeeding. Takde gaji pun takpelah....rezeki ada di mana2....Moga-moga perjalanan breastfeding mama kali ini berjaya hingga ke akhirnya.

ALAT
-Untuk Qaisara, hanya pam manual dengan bateri jenama Pureen (masih kekurangan ilmu). Sterile botol dengan cara rebus air panas. Gigih!

-Untuk Qaid, pam upgrade ke Medela elektrik. Sterile botol juga hanya dengan rebus air panas....Nak beli steriliser rasa macam rugi jer...Gigih ler masak air panas tiap malam basuh botol yang berbotol-botol.Adoi...naper la tak beli jer steriliser masa ni?Sekarang baru nyesal.

-Untuk Qaweem, Autumn Passion double baru jer sampai semalam, alhamdulillah, walaupun renyah dengan banyak small and tiny parts, proses memerah susu lebih cepat, senyap dan tidak menyakitkan.

Kali ni rasa macam nak beli steriliser dan deep freezer....Sebab? Dah malas nak rebus air panas, lagipun lebih jimat masa. Anak dah ramai ni kan, sorang nak makan, sorang nak gi toilet, kejap nak itu, kejap nak ini, apa salahnya mama invest beli steriliser, demi untuk memudahkan kerja mama, dan menjimatkan masa. (Harap-harap En Suami tercinta baca entry ni, dan dapat point penting ni ). Deep freeer, plak, sebab peti air mama dah penuh. Dah beli peti air paling besar pun penuh juga, ntah apa yang disumbat dalam peti ais tu ntah la....yang penting mama nak deep freezer....Papa cakap, nak invest macam la nak ada 8 orang anak lagi....Hehe..who knows??

Apapun, harapan mama, semua anak-anak yang mama susukan ini akan menjadi anak soleh penghibur hati, penawar duka, dan menjadi anak yang berjaya dunia akhirat. Amin.....


Cinta hati mama selamanya.....




P/s : Maaflah...entry mama ini lebih berupa catatan buat diri sendiri dan anak2, siapa yang rasa panjang dan boring jangan baca tau...kesian uolls! ihiks....

4 comments:

ANAK MAMA SAYANG said...

Pakai autumn gak ek..saya pun hasben baru hadiahkan pump tu..best jugak guna...kadanh2 rasa lg syok dr medela swing

najwa's said...

haha aiyra pernah nipple confusion masa umo kurang seminggu..sebab maktok nak ajar botol.. haha terus xmo df. pastu terus ibu buat kanggaroo care, alhamdulillah nak balik. =) insyaallah harap2 bf journey kita sampai selama yang boleh..(kalo bole extend lebih 2 tahun pe salahnya..haha)=P

Mama3Q said...

Nora, best kan autumnz passion tu....kita ni selalu sama lah!

Mama3Q said...

Najwa.....nak extend lebih 2 tahun buleh jer...cuma jgn nanti aiyra baru 5 bulan, mama dah ada baby baru...tak dapek ler nak extend lama2....haha...(unless larat wat tandem nursing la)