Saturday, October 23, 2010

Plastisin Qaisara

Hari ni masa qaisara tido mama masakkan something untuk qaisara...PLASTISIN!!!!...lebih selamat wat sendiri dari beli kan?

Resepi untuk memasak plastisin:

2 cawan tepung
1 cawan garam
1 sudu teh cream of tartar
2 sudu besar minyak masak
1 sudu teh pewarna
2 cawan air

Campurkan semua bahan-bahan tu dalam bekas, then letak atas api yang perlahan, kacau hingga doh tadi tidak melekat di dinding kuali...then keluarkan dari kuali dan sejukkan..pastu leh la qaisara main. Senangkan?..best..wat bentuk karipap, wat sosej, wat bentuk bulat, apa saja yang qaisara nak wat..
Mula2 pegang doh tu qaisara mcm geli sbb tak pernah main benda lembik gitu...nanti esok2 sure suka main...

Oh yer...sure kalian tatau mana nak cari cream of tartar tu kan..susah nak jumpa rasanya, lagipun itu by-product of wine, so mama takde la susah2 nak cari cream tu...mama gantikan dengan air limau kasturi ( boleh juga ganti dengan cuka atau jus lemon)..

Boleh juga diwarnakan plastisin ini ikut kesukaan masing2, tapi hari mama masak ni, takde pewarna kat umah, so mama guna jus sunquick untuk kasi kaler kuning..heheh..

Lagi satu, jangan risau sbb anak2 sure tak makan plastisin ni, sbb sekali dia makan, dia akan rasa doh ni tersangatlah masinnya ..pastu sure tak masukkan ke mulut lagi...hehe

Plan mama nak wat flash card utk sara belum jadi kenyataan lagi ni...bila la nak wat ni..

No comments: